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The Role of Labels in Green Finance: Construction and Regulation of a Label Market in France

Le rôle des labels dans la finance verte : construction et régulation d’un marché des labels en France

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1
Patricia Crifo
Jean-Pascal Gond
  • Function : Author

Abstract

A dozen of green and sustainable labels have emerged on the financial markets of the Member States of the European Union since the creation of a first label in 1997 in France, allocated to nearly 1,360 financial products, demonstrating a quantitative success, especially in France. This article analyzes the development of such green and socially responsible labels in Europe over the past decades , their construction dynamics, and questions the real benefits of a proliferation of labels in this industry. Does the multiplicity of factors contributing to the development of labels achieve the desired end or does it encumber the market with loud but uncertain signals? While household savings are at their highest and there is a demand for financing the ecological transition, does the proliferation of labels not complicate the readability of the market ? We show that, instead of simplifying the choice of agents, the multiplication of labels tends to increase the noise provided by each of the quality signals and deteriorate confidence. Economic agents have less interest in benefiting from a generic label but are looking for less demanding labeling at a lower cost. The whole system can therefore play in a counterproductive way, each actor minimizing the intrinsic effort provided. As the number of labels grows, the information asymmetry grows and end investors may therefore turn away from labeled products. Only regulator can counter this trend.
Une dizaine de labels verts et durables ont vu le jour sur les marchés financiers des États membres de l'Union européenne depuis la création d'un premier label en 1997 en France, attribués à près de 1360 produits financiers, démontrant un succès quantitatif, notamment en France. Cet article analyse l'évolution de ces labels verts et durables en Europe au cours des dernières décennies, leur dynamique de construction, et s'interroge sur les réels bénéfices d'une prolifération de labels dans ce secteur. La multiplicité des facteurs contribuant au développement des labels atteint-elle le but recherché ou encombre-t-elle le marché de signaux forts mais incertains? Alors que l'épargne des ménages est au plus haut et qu'il existe une demande de financement de la transition écologique, la multiplication des labels ne complique-t-elle pas la lisibilité du marché? Nous montrons que, au lieu de simplifier le choix des agents, la mutliplication des labels tend à accroître le bruit fourni par chacun des signaux de qualité et détériorer la confiance. Les agents économiques ont moins intérêt à bénéficier d’un label générique mais recherchent à moindre coût une labelisation moins exigeante. L’ensemble du système peut donc jouer de façon contreproductive, chaque acteur minimisant l’effort intrinsèque fourni. L’asymmétrie d’information s’accroît à mesure que le nombre de labels grandit et les investisseurs finaux risquent donc de se détourner in fine des produits labelisés. Seul le regulateur peut contrer cet effet.
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Dates and versions

hal-03031831 , version 1 (30-11-2020)

Identifiers

Cite

Patricia Crifo, Rodolphe Durand, Jean-Pascal Gond. The Role of Labels in Green Finance: Construction and Regulation of a Label Market in France. 2020. ⟨hal-03031831⟩

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HEC
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