Institutions, Institutional Change, Strategic Assets and Competitive Advantage of American and French Film Industries (1895-1998) - HEC Paris - École des hautes études commerciales de Paris Accéder directement au contenu
Rapport Année : 1999

Institutions, Institutional Change, Strategic Assets and Competitive Advantage of American and French Film Industries (1895-1998)

Résumé

This paper uses neo-institutional economics (I.E.) to examine why French film production firms have lost their competitive advantage to their American competitors from 1895 to 1998. I.E. posits that major institutional changes result in changes in firms' strategic assets and strategies as well as in strategic industry factors. This causal path represents a bold shift in perspective from Industrial Organization, which considers the institutional environment as exogenous and largely beyond the reach of strategy. The same holds for the Resource-Based View. Several propositions stemming from neo-institutional economics are examined with a qualitative historical methodology. Robust evidence is provided to confirm the importance of neo-institutional explanations of strategic and industry changes over the whole period under study. However, institutions and institutional change have not been the sole drivers of industry and firms evolutions: chance (technologies and wars) and cognitive models of industry players also played their part, albeit complementary.
Nous utilisons l'économie néo-institutionnelle (I.E.) afin d'expliquer la perte de l'avantage concurrentiel des firmes de production cinématographique françaises au profit des firmes américaines entre 1895 et 1998. Selon ce courant, d'importants changements institutionnels entraînent des modifications des actifs stratégiques des firmes, de leurs stratégies et des facteurs stratégiques de l'industrie. Ce raisonnement représente un audacieux renversement de perspective par rapport à l'organisation industrielle et la théorie de la ressource, pour lesquelles l'environnement institutionnel est exogène et largement étranger au champ de la stratégie. Nous appliquons une méthodologie qualitative et historique à un ensemble de propositions issues de l'I.E. Nous confirmons ainsi l'importance des explications néo-institutionnelles des changements stratégiques et industriels tout au long de la période étudiée. Cependant, les institutions et les changements institutionnels ne sont pas les vecteurs uniques des évolutions des firmes et des industries: le hasard (guerres et évolutions technologiques) et les modèles cognitifs des acteurs du secteur doivent également être pris en compte.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-00605581 , version 1 (02-07-2011)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00605581 , version 1

Citer

Michel Ghertman, Allègre L. Hadida. Institutions, Institutional Change, Strategic Assets and Competitive Advantage of American and French Film Industries (1895-1998). 1999. ⟨hal-00605581⟩

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